Bipolair, verlichting, bipolair, verlichting. Zou het kunnen dat deze twee ervaringen, die zo verschillend van elkaar lijken, eigenlijk, op zintuiglijk niveau, dezelfde zijn?
Op het eerste zicht denk je misschien dat dit onmogelijk is, maar wanneer je het van naderbij bekijkt, merk je dat beide ervaringen beginnen met dezelfde gebeurtenis: een ineenstorting van het Ego.
Nu, de meeste mensen weten al dat een bipolaire stoornis zeer negatieve symptomen kan hebben, zoals teveel geld uitgeven, grote stemmingsschommelingen hebben of zelfs hallucinaties of paranoia, waarop ik in andere video’s dieper inga. Maar weinige mensen zijn er zich van bewust dat een bipolaire manische episode ook heel wat symptomen kan bevatten die doorheen de geschiedenis werden geassocieerd met aspecten van spirituele verlichting.
Dus of je nu een Boeddhistische monnik bent, die dit bereikt door gedurende 20 jaar te mediteren, of je bent een 19-jarige jongen aan wie het overkomt in een winkelcentrum, beide ervaringen zullen hoogst waarschijnlijk aspecten bevatten die diep spiritueel van aard zijn.
En als ik “spiritueel” zeg, bedoel ik eigenlijk “mystiek”.
Dus, nu neem ik je mee door een reeks zintuiglijke ervaringen die zowel typisch zijn voor iemand die een ervaring van verlichting meemaakt als voor iemand die een acute psychose doormaakt die geassocieerd wordt met Bipolaire stoornis type 1.
En ter illustratie van mijn gezichtspunten zal ik de werken van mijn favoriete artiest, Salvador Dali, gebruiken, die – en daar zul je het wel mee eens zijn – moest hij vandaag leven, zware medicatie zou toegediend krijgen...
Het eerste wat vaak gebeurt in een bipolaire manische crisis en wat ook gebeurt in verschillende vormen van verlichting, zoals kundalini ontwaken, is dat je een ongelooflijke golf van energie voelt opwellen. Meestal is dat het eerste wat je overkomt. Zoals ik beschreef in de eerste video van deze reeks, is de oorzaak van deze energiegolf dat er een ineenstorting van het Ego plaatsvindt en dat de ziel voor het eerst vrijkomt.
Wat mij persoonlijk betreft, is de diepste, mystieke ervaring die ik had, het gevoel van een-heid met alles. Je verliest het gevoel van afgescheidenheid tussen je lichaam en al de rest, zodat het aanvoelt alsof jij alles bent en alles jij is. Het voelt aan alsof je toegang hebt tot een dieper niveau van werkelijkheid en hiermee gepaard krijg je een dieper niveau van begrip over wie we zijn en wat we hier doen op deze Aarde.
De ervaring is onbeschrijflijk in de zin dat je het niet in normale taal kunt vatten of communiceren. En als gevolg hiervan zal de persoon die het ervaart zich proberen uit te drukken in beeldspraak.
De zintuiglijke waarnemingen kunnen ook versterkt zijn: een verbeterd zicht, smaak, reukzin en gehoor. De persoon is ook hoogsensitief naar andere mensen toe. Je kunt dan de andere persoon haarfijn aanvoelen of zijn gedachten lezen zoals je dat nooit eerder hebt gekund.
Voor velen is er een gevoel van tijdloosheid, sommigen hebben de ervaring dat ze de tijd kunnen controleren, de tijd kunnen stoppen en herstarten op basis van hun eigen wilskracht of concentratie.
Vaak zal er ook een overweldigend gevoel van liefde uit je voortkomen met een affectie voor andere mensen en een waardering van schoonheid zodat je zelfs voor planten of dieren een bijzondere liefde zal ervaren.
Veel van wat onderdrukt is wordt losgelaten tijdens deze ervaringen, zo wordt de schaamte voor ons eigen lichaam helemaal opgeheven. Daarom is het zo gebruikelijk voor mensen in een psychose om uit de kleren te gaan.
En terwijl dit allemaal gebeurt, is er een allesoverheersend gevoel van heiligheid met betrekking tot alles, alsof je je in de prachtigste kerk of tempel ter wereld bevindt. Alles rondom jou lijkt aangeraakt te zijn door god.
Zoals Dr. John Weir Perry beschrijft in zijn boek, The Far Side of Madness, kun je het gevoel hebben dat je in een soort middelwereld vertoeft, net niet de Hemel, net niet de Aarde, een soort vagevuur of tussenstadium waarin al deze ervaringen gebeuren. En zeer vaak, in deze middelwereld, zul jet het gevoel krijgen dat je op de een of andere manier getest wordt door God en dat misschien zelfs mensen die naar je toekomen niet zijn wat ze lijken, maar dat ze een of andere rol spelen in deze beproeving.
En een groot onderdeel van deze beproeving zal een confrontatie met de dood zijn. Voor de meeste mensen voelt het aan alsof ze op de een of andere manier in aanraking komen met hun eigen dood, of ze denken dat ze gestorven zijn tijdens het proces.
Als onderdeel van het genezingsproces dat plaatsvindt, is er vaak een regressie naar de oorsprong van je eigen leven. Velen hebben de ervaring terug te keren naar hun vroege kindertijd, of zelfs naar de baarmoeder. Anderen hebben het gevoel terug te keren naar het begin van de Kosmos, de Big Bang als het ware. En voor sommigen is het een combinatie van beide en zelfs andere krachtige ervaringen zoals het herinneren van een vroeger leven.
En terwijl het proces zich voltrekt, begint er een verschuiving op te treden in je waarden. Je eigen gevoelens en persoonlijke integriteit worden belangrijker dan ooit tevoren.
Er is ook een verbreding van je bewustzijn, een groei naar een meer sociaal, Globaal bewustzijn. Daardoor worden de problemen van de wereld, zoals het milieu of armoede, die vroeger meer in je achterhoofd speelden, opeens een urgente kwestie.
Dus, zoals ik zei in het begin, als je een 19-jarige jongen bent die in een bipolaire manische crisis terechtkomt, zul je makkelijk sommige, misschien zelfs alle van de zintuiglijke ervaringen herkennen waarover ik zonet sprak.
Maar wat je niet wist is dat, doorheen de geschiedenis, al deze zintuiglijke ervaringen die je had, op de een of andere manier verband houden met verschillende vormen van verlichting. Deze mystieke zintuiglijke ervaringen zijn in verband gebracht met Satori in Zen, Samadhi in het Hindoeïsme, het Nirvana van het Boeddhisme, en zelfs de visioenen die christelijke heiligen hadden.
En in het Westen zijn deze ervaringen ook erkend door een aantal psychologen en psychiaters – toonaangevende mensen zoals Stan Grof – die verwees naar deze ervaringen als deel uitmakend van een spirituele noodsituatie. Ken Wilber verwijst naar een waaier van mystieke ervaringen en ik denk dat deze alle verband houden met wat hij “natuurmysticisme” noemt. En Abraham Maslow, die bekend staat om zijn piramide van basisbehoeften, verwees naar wat ik hier beschrijf als een “piekervaring”. Dus er is duidelijk een geschiedenis van begrip van deze ervaringen op psychologisch niveau in het Westen.
Maar hoe kijkt de heersende stroming vandaag aan tegen verlichting of een mystieke ervaring? Wel, volgens de wetenschap, de psychiatrie en onze veronderstelde moderne maatschappij… is verlichting waanzin, het is een bipolaire crisis, een acute psychose – Het bestaat niet! Het is een volledig falen van onze rationele gedachten veroorzaakt door hersenbeschadiging of een chemisch onevenwicht. Het heeft geen enkele waarde voor je leven, en moet koste wat het kost gestopt worden met medicatie.
Nu, wat ik in Deel Twee van deze video wil doen is je enkele voorbeelden tonen van hoe elk van deze spirituele ervaringen kunnen leiden tot zeer vreemd gedrag – gedrag dat ervoor zorgt dat de iedereen in je omgeving verkeerdelijk zal denken dat je aan een psychische ziekte lijdt. Dus dat is het volgende.
(De gebruikte afbeeldingen komen uit de video)
>>> ga naar de vertaling van video n°3
Geen opmerkingen:
Een reactie posten